Online kansen voor retailers

| by | Online | 0 comments:

Door het toenemende aantal webwinkels is het vergelijken van producten en prijzen een stuk transparanter geworden. Via Google Shopping, beslist.nl of kieskeurig.nl is het namelijk eenvoudig om alle producten met elkaar te vergelijken. Als retailer concurreer je hierdoor niet alleen tegen lokale winkels, maar tegen alle aanbieders van hetzelfde product.

Voornamelijk de lokale en kleinere aanbieders blijven achter in het online aanbod. Daardoor zijn nog lang niet alle producten opgenomen in het online aanbod van prijsvergelijkers zoals Google Shopping. Het zou mooi zijn als lokale ondernemers hun aanbod ook online zouden zetten, waardoor de consument nog beter een keuze kan maken op basis van prijs, kwaliteit en service.

Hoe ga je om als lokale retailer met deze online ontwikkelingen? In dit blog geef ik antwoord op vijf kritische vragen van een lokale winkelier ten aanzien van online winkelen:

1. Waarom zou ik mijn aanbod online zichtbaar maken op bijvoorbeeld Google Shopping etc?

Het voordeel is dat consumenten (bij een volledig online aanbod) beter een keuze kunnen maken tussen de verschillende aanbieders van hetzelfde product. Ook kunnen consumenten bepaalde producten in een bepaalde niche beter vinden. Het bereik van je winkel is dus veel groter. De inhoud van een webshop is overigens niet automatisch zichtbaar op een prijs vergelijkingssite. Dit moet handmatig worden toegevoegd.

2. Gaat dit niet ten koste van het funshoppen?

Gedeeltelijk wel, omdat consumenten nog doelgerichter hun bezoek in de stad kunnen plannen. Het doelgericht winkelen is interessant voor een groeiend aantal consumenten in Nederland. De vrije tijd van consumenten staat namelijk onder toenemende druk. Consumenten nemen minder tijd voor “funshoppen” en orienteren zich meer online. Gelukkig heeft niet iedere consument dezelfde winkelbehoefte en daarom zal het slenteren door de binnenstad (vooralsnog) niet verdwijnen.

3. Wordt de keuze bij een online aanbod niet voornamelijk door prijs bepaald?

Uiteindelijk zal de keuze van de winkel afhankelijk zijn aan het oordeel van de winkel op basis van service of prijs. Welke factoren het zwaarst wegen, is afhankelijk aan de branche en het type product dat wordt verkocht. Prijs is in veel gevallen niet de doorslaggevende factor. Uit de onderzoek blijkt dat de consument de voorkeur geeft aan het lokaal aankopen van producten op basis van twee voordelen: Ten eerste kan de consument het product testen en fysiek beoordelen in de winkel bij hem/haar in de buurt. En ten tweede bespaart de consument verzendkosten wanneer hij  zijn aankoop doet bij een lokale retailer. Een lokale retailer staat dus bijzonder in het voordeel ten opzichte van grotere online aanbieders, die wellicht een lagere prijs hanteren.

4. Hoe kan ik mij onderscheiden als ik mijn aanbod online plaats?

Het onderscheiden met een goede service wordt steeds belangrijker in de toekomst. Naast de prijs wordt namelijk de beoordeling van jouw winkel steeds transparanter voor consumenten. In de horeca en toerisme is dit al duidelijk zichtbaar en spelen recensies een belangrijke rol bij het aankoopproces. Het voordeel van lokale retailers is dat zij dicht bij de consument staan. Zij kunnen hierdoor ten opzichte van online aanbieders zich beter onderscheiden als service gerichte ondernemingen.

5. Hoe kan ik de klant aan mij binden?

Het binden van klanten is voor online aanbieders lastiger dan een lokale retailer, omdat zij niet fysiek in contact zijn met de klant. Recente ontwikkelingen laten initiatieven zien van online-retailers die inspelen op curated shopping. Dit is een abonnementsvorm voor klanten die regelmatig gebruik maken van bepaald type producten, bijvoorbeeld scheermesjes, verse groente of vlees. Dit is een succesvolle formule om klanten te binden. Andere manieren om klanten te binden gaan vaak gepaard met een bepaald (prijs)voordeel, denk aan klantenkaarten, spaarboekjes etc. Het binden van klanten gaat in basis niet om het faciliteren van een bepaald voordeel in de prijs. Kwaliteit in de service naar je klant kan een lokale retailer groot voordeel bieden om klanten aan zich te binden. Waarom ga je immers altijd naar dezelfde kapper als je ook kunt kiezen voor een goedkope huiskapper? 

In hoeverre gelooft u in de kansen van het online winkelen? Deel uw idee via de comments of mail naar frank@jd-c.nl


Leave a Reply